آیا غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند؟

16دسامبر 2019- ناگت مرغ آماده، دونات های ژله ای و میله های انرژی ممکن است طعم خوشمزه ای داشته باشند، اما یک مطالعه ی بزرگ جدید هشدار داد که هر چه بیشتر از این مواد غذایی و سایر غذاهای بسیار فرآوری شده، استفاده کنید، خطر ابتلای خود را به دیابت نوع 2 افزایش می دهید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در فرانسه، هر 10٪ افزایش مصرف "غذاهای فوق فرآوری شده[1]" با افزایش 15درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است.

دکتر Bernard Srour، نویسنده ی ارشد این مقاله و محقق فوق دکترا در رشته ی اپیدمیولوژی تغذیه ای در دانشگاه پاریس، خاطرنشان كرد كه تیم وی قبل از این بین مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده و با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، افسردگی و مرگ زودرس ارتباطی را گزارش کرده است.

غذاهای فوق فرآوری شده دقیقاً چه نوع غذاهایی هستند؟ دکتر Srour آنها را به عنوان محصولات آماده ای توصیف کرد که قبل از عرضه به بازار تحت دستکاری های صنعتی زیادی قرار می گیرند.این نوع از فرآورده های غذایی ممکن است حاوی مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی، عوامل تکسچرایزینگ، مواد افزودنی غذایی، قندها، شیرین کننده های غیرقندی و رنگ دهنده ها باشند.

وی گفت برخی از نمونه های آن شامل نودل یا رشته فرنگی فوری، ناگت مرغ ، نوشابه ها، آب نبات ها، مارگارین، شیرینی ها، غلات صبحانه و میله های انرژی است. همچنین، شیر طعم دار، سبزیجات آماده ی خارج از فصل، سس های آماده ، پیتزاهای آماده برای گرم شدن، و محصولات به اصطلاح "سلامت آفرین" مانند وعده های غذایی پودر شده یا غنی شده.

تیم دکتر Srourاعلام کرد، چنین غذاهای راحتی در بین کشورهای توسعه یافته غربی محبوب هستند، که بین 25 تا 60 درصد از رژیم های غذایی مدرن را تشکیل می دهند.

در عین حال، دیابت نوع 2 یک نگرانی رو به رشد در زمینه بهداشت عمومی است. این تیم خاطرنشان کرد: جمعیت حدود 425 میلیون نفری مبتلا به دیابت در سال 2017 در جهان ، همچنان در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا سال 2045 به 629 میلیون نفر برسد.

اما چرا ممکن است غذاهای فوق فرآوری شده باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شوند؟ نویسندگان می گویند که ارزش غذایی کم آنها به دلیل داشتن چربی زیاد، نمک و شکر تنها بخشی از داستان است. ترکیبات شیمیایی مشکل زای افزوده شده یا ایجاد شده در آنها در طی مراحل فرآوری، با ایجاد اختلال و تخریب در روند هضم (سوخت و ساز) نیز در این امر دخیل هستند.آنها افزودند که بسته بندی مواد نیز ممکن است مشکل ساز باشد.

برای این مطالعه، محققان سوابق نزدیک به 105 هزار بزرگسال فرانسوی را بین سالهای 2009 تا 2019 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. میانگین سنی این افراد حدود 43 سال بود. شرکت کنندگان حدود شش دفتر خاطرات غذایی 24 ساعته را برای بیش از شش سال کامل کردند.پس از جمع آوری و بررسی اطلاعات مربوط به رژیم های غذایی و پاسخ این افراد به پرسشنامه های بهداشتی سالانه، محققان دریافتند که مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بمراتب بیشتری برای دیابت در ارتباط است.

محققان تصدیق کردند كه مصرف غذاهای فوق فرآوری شده به طور كلی در بین افراد سیگاری، افراد چاق، کسانی با فعالیت جسمی كمتر و كسانی كه بیشتر گوشت قرمز و گوشتهای فرآوری شده مصرف می كردند و کسانی که کمتر از حبوبات كامل، غلات، میوه ها و سبزیجات استفاده می کردند، بیشتر بود.

در حقیقت، این بدان معناست که سایر عادات بد سبک زندگی نیز می توانند خطر دیابت را افزایش دهند. بنابراین، دکتر Srour با بیان اینکه "بسیار محتمل" است که غذاهای فوق فرآوری شده، افراد را در معرض خطر دیابت قرار دهند، خاطرنشان کرد: از این مطالعه نمی توان یک ارتباط علّی مستقیم را استنباط کرد، ما قصد داریم تحقیقات بیشتری را برای کشف این ارتباط انجام دهیم.

دیکمن، مشاور غذا و تغذیه و رئیس سابق آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی گفت: کلمه ی "فرآوری شده " در حالی تبدیل به یک صفت بد برای مواد غذایی شده است که تمام مواد غذایی فرآوری می شوند. شیر، ماست، نان و ماکارونی نیز فرآوری می شوند، گوشت، تخم مرغ و لوبیا نیز پردازش می شوند، زیرا فرآوری برای افزایش تولید مواد غذایی، بسته بندی و امکان حمل و نقل مواد غذایی ضروری است.

وی افزود: فرآوری یا پردازش همچنین برای حفظ و نگهداری مواد غذایی لازم است. شیر بدون گذراندن مراحل پاستوریزاسیون تحت تأثیر باکتریهای قابل توجهی خواهد بود، دسترسی به برخی از مواد غذایی بدون انجماد و کنسرو نمودن آنها، بسیار محدود می شود.

دیکمن خاطرنشان کرد: برخی غذاها نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر فرآوری می شوند. چیپسهای سیب زمینی نسبت به سیب زمینی های یخ زده بیشتر فرآوری می شوند و حبوبات سبز منجمد یا کنسرو شده بیشتر از محصولات تازه فرآوری می شوند. اما این فرآوری نیست که موجب افزایش خطر ابتلای ما به برخی بیماریهای می شود، بلکه نوع انتخاب مواد غذایی توسط ما است که در ایجاد این خطر نقش دارد.

توصیه ی دیکمن اینست که سه چهارم از فهرست موادغذایی خود را به مواد غذایی گیاهی- میوه، سبزیجات و غلات کامل،- و یک چهارم آن را به پروتئینهای بدون چربی و لبنیات کم چرب اختصاص دهیم.

همچنین، او استفاده از چربی های گیاهی مانند کلزا، زیتون ، سویا یا روغن آفتابگردان را توصیه کرد. وی گفت: غذاهایی که باعث سلامتی می شوند را بر غذاهای پرچرب و پر قند ترجیح دهید و اینگونه غذاها را جایگزین غذاهای سالم نکنید. نگران" فرآوری" نباشید، بلکه نگران انتخاب مواد غذایی خود باشید.

این یافته ها به طور آنلاین در 16 دسامبر در مجله ی JAMA Internal Medicine منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-foods-diabetes.html

 



[1]ultra-processed foods